m e m o r y
Instagram
about links home twitter


Jawapan Kerja Kursus Geografi
Saturday, May 12, 2012 | 3:26 PM | 2 comments


Sekolah Menengah Kebangsaan Rantau Petronas
KERJA KURSUS PMR 2012
GEOGRAFI
(PERNIAGAAN RUNCIT (PASAR TANI)          DI MUKIM KERTEH,KEMAMAN TERENGGANU

NAMA:IRFAN HAZIQ B. MOHD YUSRI
KAD PENGENALAN: 
ANGKA GILIRAN :
TINGKATAN: 3 INOVATIF
GURU PENILAI: ENCIK ROSMAN          B.KASSIM




       KANDUNGAN




        



Kandungan                                                Halaman
1.  Penghargaan
2.  Pendahuluan
3.  Objektif kajian
4.  Kawasan kajian
5.  Kaedah kajian
6.  Dapatan kajian
7.  Rumusan
8.  Lampiran
9.  Rujukan




   
     PENGHARGAAN







       Bismillahirahmanirahim........ Bersyukur dengan ke hadrat illahi kerana dengan rahmatnya , saya telah dapat menyiapkan Kerja Kursus Geografi bagi tahun 2012 dengan jayanya. Dalam menyiapkan kerja kursus ini, banyak pihak yang telah menghulurkan bantuan dan bimbingan kepada saya . Ucapan terima kasih ini saya tujukan untuk tuan pengetua SMK Rantau Petronas iaitu Puan Mariam Binti Nawawi kerana telah banyak memberi sokongan serta semangat kepada saya dalam menyiapkan kerja kursus geografi ini.
     Saya berterima kasih juga pada ibu saya Puan Rosszilawati BT. Baharum dan bapa saya Capt Mohd Yusri B. Mamat @ Nawi kerana telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada saya dan sumbangan kewangan kepada saya dalam menyiapkan kerja ini. Saya berterima kasih juga kepada cikgu geografi saya iaitu sir Rosman B. Kassim kerana telah banyak menolong saya dalam menyiapkan kerja kursus pada tahun ini. Saya amat berterima kasih juga kepada kawan rapat saya iaitu Nur Khalisah Izani Binti Hazani, kerana telah banyak menolong serta membantu saya dalam menyiapkan kerja kursus Geografi ini . Akhir sekali, saya berterima kasih juga kepada responden yang telah memberi banyak maklumat kepada saya dalam menyiapkan kerja kursus ini






    PENDAHULUAn











          Kerja Kursus Geografi merupakan satu tugasan yang penting dan diwajibkan bagi calon PMR 2012. Tugasan ini telah ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Pelajaran Malaysia . Kami semua telah diberi 2 tajuk tugasan dan wajib memilih satu daripadanya tugasan 1 : Ekosistem hutan terganggu di kawasan kajian dan tugasan 2 : Perniagaan runcit . Oleh itu, saya memilih untuk membuat tugasan ke 2 perniagaan runcit iaitu pasar                minggu yang diadakan setiap hari jumaat di padang astaka, mukim kerteh .
         Saya memilih tajuk ini kerana ia berdekatan dengan rumah saya  dan ia menjadi sumber saya untuk membeli barang basah dan barang keperluan masak seperti sayur,buah-buahan dan lain-lain . Masa yang telah diberikan kepada saya untuk menyiapkan kerja kursus ini dari bulan Februari hinggan bulan Jun iaitu kira-kira 5 bulan sahaja.










OBJEKTIF KAJIAN

    







Objektif kajian
1.   Mengetahui dan memahami konsep dan jenis perniagaan runcit di pasar tani mukim kerteh .
2.   Mengetahui kepentingan perniagaan runcit di mukim kerteh
3.   Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perniagaan runcit di mukim kerteh
4.   Mengetahui dan mengenal pasti kesan negatif perniagaan runcit di mukim kerteh
5.   Mengemukakan cadangan untuk mengurangkan kesan negatif perniagaan runcit di mukim kerteh
6.   Memupuk nilai mencintai alam sekitar dan meningkatkan semangat berkerjasama untuk mengatasi masalah kesan negatif perniagaan runcit di mukim kerteh












KAWASAN KAJIAN















KAWASAN KAJIAN

   Kawasan kajian yang saya pilih dinamakan pasar tani di pecan kerteh. Kawsan ini terletak dalam daerah kemaman,Terengganu . ia merupakan kawasan pentadbiran majlis pembandaran kemaman cawangan Kerteh. Kawasan ini berkeluasan 0.5 km persegi dan ia dimajukan sebagai tapak perniagaan bagi penjaja-penjaja kecil dari daerah kemaman dan dungun .
   Lokasi ini terletak di sebelah barat Sekolah Kebangsaan Kerteh. Pada asalnya, kawasan ini merupakan kawasan semak-samun yang dimajukan dengan kemudahan asas seperti temapt letak kereta, tandas awam dan punca elektrik.
   Lokasi ini amat bersesuaian kerana terletak ditengah-tengah kawasan petempatan. Secara tidak langsung ia menjadi tumpuan para pengunjung bukan sahaja dari kiawasan sekitarnya tetapi juga dari penduduk-penduduk kemasik dan paka.
Perkembangan pasar tani ini banyak bergantung kepada peranan persatuan penjaja-penjaja kecil dari daerah kemaman/dungun dan juga pihak fama (Federal Agriculture Marketing Authority) .









      PETA KAJIAN















KAEDAH KAJIAN

      





Sebagai salah satu langkah untuk menyempurnakan kerja kursus ini. Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk memperolehi maklumat tentang tugasan saya. Antara kaedah yang telah saya gunakan untuk memperolehi maklumat tersebut adalah seperti berikut :

Pemerhatian
-      Saya telah membuat pemerhatian di pasar tani di padang astaka mukim ,kerteh . Untuk mendapat maklumat tentang kajian yng telah saya jalankan

Temu Bual
-      Seterusnya saya telah menemu bual beberapa orang kampung yang berdekatan dengan rumah saya untuk mendapatkan banyak maklumat tentang kajian yang saya jalankan

Rujukan
-      Saya telah menggunakan kaedah yang ketiga adalah rujukan . saya telah membuat banyak rujukan daripada buku teks , internet, dan juga buku rujukan untuk mendapatkan banyak maklumat tentang perniagaan runcit ( pasar tani ) di mukim, kerteh













Dapatan kajian










                                                         







8.1 konsep dan jenis perniagaan runcit(pasar tani ) di kawasan kajian


Menurut buku teks perdagangan tingkatan empat, perniagaan runcit ialah perniagaan yang menjalankan urusniaga menjual kepada pengguna terakhir dalam kuantiti yang sedikit untuk kegunaan diri sendiri, ahli keluarga, isi rumah atau untuk diberi kepada individu lain seperti rakan dan jiran.

Jenis perniagaan runcit (pasar tani )  yang terdapat di kawasan kajian ini ialah perniagaan runcitkecil-kecilan sahaja. Sebagai contohnya, penjual makanan dan minuman, penjual aiskrim, penjual ikan dan sayur, buah-buahan dan pakaian. Biasanya gerai yang didirikan bersifat sementara dan mereka ini akan bergerak daripada satu tempat ke tempat yang lain.








8.2 kepentingan perniagaan runcit (pasar tani )  di kawasan kajian

1. Menyediakan peluang pekerjaan
-      perniagaan pasar tani ini dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada peniaga-peniaga kecil. Sebagai contohnya, berniaga menjual sayur-sayuran dan dapat menambahkan pendapatan tambahan kepada peniaga

2. Memudahkan penduduk tempatan membeli barangan
-      pasar minggu ini menyediakan pelbagai barangan dan pembeli tidak perlu ke Mesra Mall untuk membeli barang basah di sana
-      dapat menjimatkan masa dan kos penduduk







3.  Membolehkan penduduk tempatan memasarkan barangan jualan
-      pasar tani ini memberi peluang kepada penduduk tempatan untuk memasarkan barangan jualan mereka seperti buah-buahan, kerepek, hasil kraftangan dan lain-lain.

4. meningkatkan taraf hidup/pendapatan penduduk
-        perniagaan pasar tani ini dapat memberi peluang kepada peniaga untuk meningkatkan taraf hidup dan menambah punca pendapatan mereka.

UNSUR PATRIOTISME
-       







8.3 Faktor yang mempengaruhi perniagaan runcit (pasar tani ) di kawasan kajian

1) Governan
- Kerajaan telah menyediakan tapak-tapak perniagaan kepada peniaga yang ingin menjalankan perniagaan.
2) Modal
- pasar minggu ini tidak memerlukan modal yang besar. Kebanyakan peniaga mengeluarkan modal yang kecil antara RM 200 – RM 300 untuk berniaga di pasar tani ini.
3) Infrastruktur
- Antaranya tapak perniagaan yang selesa dan strategik, tempat meletakkan kenderaan yang luas dan tempat pembuangan sampah yang sistematik.







4) Pertambahan penduduk
- kebiasaannya pasar tani ini menjadi tumpuan penduduk untuk membeli belah. Ini disebabkan oleh bilangan penduduk di kawasan ini yang semakin bertambah.
- penduduk di kawasan lain turut sama singgah ke pasar minggu ini.
5) Darjah ketersampaian
- lokasi pasar tani ini sangat strategik kerana berdekatan dengan lapangan terbang kerteh dan sekolah serta terletak di tengah-tengah Padang awam dan mempunyai kemudahan jalan raya yang selesa.
6) Kesesuaian waktu berniaga
- pasar tani ini menjalankan perniagaan pada hari jumaat (hari cuti) iaitu bermula pada pukul 7.00 pagi dan berakhir pada 12:00 tengah hari
Unsur Patriotisme








8.4 Kesan negatif perniagaan runcit(pasar tani) di kawasan kajian
Ketika melaksanakan kerja kursus ini, terdapat beberapa kesan negatif yang dikenal pasti :
1. Masalah sosial
- pasar minggu ini menjadi tempat pelajar sekolah berpeleseran dan melakukan perbuatan yang menjolok mata seperti berpegangan tangan dan memakai pakaian yang kurang sopan.
- pelanggan yang mencuri barang perniagaan.

2. Persaingan dengan kedai runcit tempatan
- Keadaan ini boleh menyebabkan rasa tidak puashati kerana pelanggan kedai runcit tempatan akan kehilangan pelanggan dan akibatnya mereka akan mengalami kerugian
3. Pencemaran
- kebiasaannya selepas habis berniaga, persekitaran kawasan pasar minggu ini akan dipenuhi dengan sampah sarap.





4. Kesesakan lalu lintas
- masalah kesesakan lalu lintas sering berlaku kerana pengunjung suka meletakkan kenderaan mereka sesuka hati terutamanya di bahu-bahu jalan yang mengganggu dan menyekat kenderaan lain.

5. Harga tanpa kawalan
- kebanyakan harga barang di pasar minggu ini tidak dipantau oleh pihak kerajaan. Oleh itu, terdapat kemungkinan pengunjung akan ditipu oleh peniaga yang menjual barangan melebihi harga biasa.

6. Barangan tidak berkualiti
- terdapat peniaga yang menjual barangan yang tidak berkualiti dan mudah rosak.
- jual madu palsu, ubat-ubatan yang palsu yang boleh memudaratkan kesihatan.

Unsur Patriotisme








8.5 Cadangan untuk mengurangkan kesan negatif perniagaan runcit (pasar tani)   di kawasan kajian


1. Kuat kuasa undang-undang
- Pihak berkuasa hendaklah mengenakan denda dan hukuman yang berat kepada peniaga.

2. Pengawalan harga
- kerajaan perlu sentiasa memantau dan mengawal harga barangan yang dijual di pasar minggu ini bagi mengelakkan pembeli daripada ditipu oleh pihak peniaga.










3. Kempen kesedaran
- boleh gunakan risalah – tampal poster dan banner bagi memberi kesedaran kepada pengunjung dan peniaga.

4. Menyediakan kemudahan asas
- pihak berkuasa perlu menyediakan lebih banyak tong sampah di kawasan perniagaan bagi memudahkan peniaga membuang sisa dan sampah ke dalam tong tersebut.

Unsur Patriotisme